SKRIVET: 2009-10-18, kl 20:49:20 | PUBLICERAT I: Övrigt

Söndagkväll med känsla av Fredagkväll och framtidsfunderingar

Söndagkväll. För några månader sedan var söndagkvällen de sista timmarna av frihet och en gnutta ångest innan skolveckan började igen. Ikväll väntar jag i trötthet ut de sista timmarna av en arbetshelg och ser fram emot de fyra kommande lediga dagarna innan det är dags igen. Jag måste säga att jag trivs bra med situationen. Jag pluggar och jobbar alldeles lagom för att dra in mina egna pengar och hålla mig lagom sysselsatt. Jag uppskattar de lediga dagarna lika mycket som jobbdagarna och hinner med alla små utflykter till Karlskoga, Örebro och Norrköping som jag vill.

Jag minns en eller två veckor i sommras då jag verkligen inte hade ett jota att göra, bara låg hemma på soffan och gick runt osminkad i mjukskläder hela dagarna. I någon vecka kanske det kan vara skönt och man önskar att man alltid kunde ha det så, men det håller ju inte i längden riktigt, så jag är fruktansvärt glad och tacksam att jag inte fastnade i det. Ja, jag har det gött må' jag säga.

Därför har jag börjat fundera lite på vad jag egentligen ska göra när komvux är klart och jobbet är planerat att ta slut, för att slippa hamna i en såndär tid när man bara sover och äter i princip. Psykolog har jag lagt ner. Inte psykologi, men just psykolog. Det känns för tungt. Jag har däremot hittat ett allternativ som jag tror starkt på och även funderat lite på tidigare; lärare! Lärarprogrammen på universitetet är uppdelade i olika ingångsinriktningar som Naturvetenskap, Biologi, Svenska, Musik osv. Jag tror att inriktningen Samhällskunskap skulle kunna vara passande för mig. Exakt vad man måste läsa och vad man kan välja osv vet jag inte riktigt, men därigenom borde man ju också kunna bli lärare i tex psykologi och religion. Jaa, det här ska undersökas och funderas mera på i alla fall. Sen är ju frågan vilken ålder man ska inrikta sig på. Psykologi finns väl bara på gymnasiet om jag inte helt missat det på högstadiet, och det vill jag ju hemskt gärna undervisa i, i så fall, men mindre barn är ju härliga de med... Vad tycker du?

Klockan är fortfarande bara barnet. Det känns som att jag suttit här i miljoner timmar och att klockan är långt över tolv! Men klockan nio måste väl ändå vara godkänd tid att gå och lägga sig! Så får det bli.
Natti natt :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: