SKRIVET: 2008-11-17, kl 10:24:53 | PUBLICERAT I: Övrigt

Svensson, Svensson

Villa, Volvo, hund.





För att vara mera exakt; en villa med vita knutar, gift, två barn, en Volvo combi, ett åtta - till - fyra - jobb och en Golden retriever. Får du rysningar? Lugn, du vet att du inte är ensam. Det är sällan någon som slänger på ett leende och drömmer sig bort när man pratar om Svenssonlivet. De flesta får ett panikliknande uttryck och slänger ur sig något i stil med "Usch, sådär ska jag aldrig leva!" Några börjar också dra en story om hur deras liv istället kommer att se ut. En berättelse om ett liv som innehåller äventyr, spänning och variation, och det är klart, visst låter det lockande. Alla behöver inte vilja leva Svenssonlivet. Men vad är det egentligen vi föraktar så mycket? Att inte vara som alla andra. Att fastna i slentrian. Ja, jag gissar på att det är de flestas svar. Men det jag menar är att det inte behöver vara så att allt det där kommer bara för att du har varit tillsammans med samma person i tre år. Du behöver inte köpa en Volvo och en jycke bara för att du bor i en villa med din familj. Det behöver inte betyda att du skulle närma dig Svenssonlivet. De här sakerna är bara väldigt typiska exempel på specifika prylar och annat som ingår i de flestas liv. Ja, som sagt så tycker jag att ett liv innehållande äventyr, spänning och variation låter lockande. Men jag föraktar inte Svenssonlivet för det. Ett Svenssonliv behöver inte innebära ett tråkigt liv.

Nu har inte jag gått in så djupt på vad exakt ett Svenssonliv innebär. Men jag tror att det handlar väldigt mycket om slentrian.  Jag förstår bara inte varför vi måste bli så hysteriska och få panik om vi inser att vi har en eller två av de saker som ingår i det mytomspunna liv jag talar om. Det är upp till dig vart ditt liv tar vägen och vad som händer med det, inte din Volvo eller din villa med vita knutar. Inte heller behöver ditt liv styras av din hund eller dina två barn. Det är klart att de påverkar ditt liv, men både du, den du lever med, dina barn och din hund är anpassningsbara. Du kanske inte ens har en villa med vita knutar, två barn, en Volvo combi, ett åtta - till- fyra - jobb eller en Golden retriever. Istället kanske du har en grön villa med rosa knutar, en partner sedan två år tillbaka, tre små flickor, en bil med två säten, ett nattjobb och en bulldog. Jaja, du fattar. Paniken kommer inte ifrån Svenssonlivet. Den kommer ifrån dig själv - Att du flyttar till hus med familjen. Svenssonlivet kommer inte ifrån huset, bilen eller hunden. Det kommer ifrån dig.

By the Way
Ha en bra dag! :)


Moren

Du är ju klok som en pudel min lilla gumma.

Kramar i massor



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: