SKRIVET: 2009-10-26, kl 15:46:41 | PUBLICERAT I: Övrigt

Den inbillade sjuke

Jag ska ta upp flera saker som jag kommer och tänka på när jag läser pjäsen, och längre än såhär har jag inte kommit (endast det sista stycket som tar upp en tanke), bortsett från den korta faktan om klassicismen och Molière själv, som har skrivit "Den inbillade sjuke". Japp, jag vet vad jag gör idag!

"Denna pjäs är en satir där Molière, med hjälp av en hypokondrisk karaktär i huvudrollen, driver villt och ironiskt med 1600-talets läkarskrå. Just detta, och att han skriver efter de strikta reglerna om tid, handling och rum, anser jag gör pjäsen typisk för sin tid. Den utspelar sig under ett fåtal dagar innanför väggarna hemma hos en vanlig familj i Frankrike och handlar i korthet om hypokondrikern Argan och de konflikter som uppstår kring hans envist inbillade sjukdomar och bestämdhet att dottern skall giftas bort med en läkare eller gå i kloster. Han litar blint på sin frus kärlek och omsorg till honom medans hon planerar att komma över hela hans förmögenhet tillsammans med sin älskare. Budskapet är väldigt tydligt. Molière ville nå ut med sanningen att den tidens läkarkonst inte var mer komplex än att man skulle prata flytande latin och kunna alla sjukdomars namn.

Argans blåögda förtroende för läkarna får mig att tänka på hur vi blir lurade på liknande sätt idag, hur vi litar blint på någon i vit rock, försäljare med någon slags logga på kläderna och reklam av alla dess slag. Jag tänker också på dagens alla hälsokurer, dieter och piller som ska göra oss smalare, piggare, fria från ångest och värk m.m. Det är så mycket i media idag som talar om för oss vad vi ska göra, hur vi ska göra det och vem som ska hjälpa oss. Allt detta för att tjäna pengar, precis som de läkare Molière kritiserar i den här pjäsen."



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: